zaterdag 28 januari 2012

Drukke week, veel vooruitgang, behoorlijk veel rugpijn :D

Deze week stond in het kader van het bepalen van de teken stijl en het zoeken van de juiste achtergronden. In totaal zijn er ongeveer 30 shots, dit betekent dat er ook voor al deze kaders een 3D achtergrond moet worden gemaakt. Dit was deels al voor de draaidagen gedaan, maar het bleek behoorlijk ingewikkeld om achtergronden te maken als je niet weet wat het uiteindelijke resultaat is.

Maandag stond geheel in het teken van het maken van deze achtergronden. Stefan (PDG) gaf aan wat de sfeer moest zijn en Reber kon aangeven of dit naar zijn smaak was. Op een paar shots na zijn alle achtergronden sfeervol vormgegeven. In de loop van volgende week zullen de laatste kaders worden ingevuld, op deze blog komen dan een aantal voorbeelden te staan van het eindresultaat.

Donderdag was de eerste tekendag, Hier gingen Rob en Stefan beide hetzelfde shot intekenen. Reden was om te kijken wie de meest fraaie/passende tekenstijl had. Voor het tekenwerk werken we met eigen tablets. Rob werkt met de cintiq 12wx en Stefan met een Wacom bamboo tablet. Helaas is er een groot verschil tussen deze twee. 



Een Cintiq is ideaal voor rotoscope tekenwerk, je kunt als het ware alles overtrekken wat je op je beeldscherm ziet, een bamboo gaat veel meer op gevoel, je werkt er daarom een stuk langzamer mee. Hoe dan ook zat Stefan op het einde van de dag op een hoger aantal frames dan Rob, wat weer iets met tekenervaring heeft te maken J momenteel proberen we een Cintiq voor Stefan te regelen, helaas zijn deze zeer kostbaar… ( sponsoren mag!)

Voor dit rotoscope project werken we per frame met meerdere lagen, zo varieert dit tussen de 3 en 6 lagen per shot. Hieronder is een voorbeeld hoe dat bij dit shot eruit zag. Bij dit shot moesten we ook gebruik maken van de tracking markers aangezien het een bewegend shot was op een rails. Dit was een extra moeilijk shot omdat de camera schuin over de as bewoog wat het meer diepte geeft, hier ging dan ook behoorlijk wat tijd in zitten.

Dit geheel x 33 maakt samen -->

Dit shot is in een beta fase en dus in ontwikkeling


Donderdag is er ook een test gedaan om de animatie vloeiend in 25 FPS te krijgen. We hadden dit punt over het hoofd gezien, gelukkig kwam Jordi ( montage) met dit punt waarop we direct een oplossing hebben gezocht. We werken met 8 FPS, dit doen we om tijd te besparen, 25 FPS is namelijk onmogelijk/uitdaging en zou zorgen voor 4800 teken frames in plaats van 1600

Komende week staat in het teken van de montage, na deze week gaan we heel wat uren doorbrengen in ons knusse kantoor J

Geen opmerkingen:

Een reactie posten